Om föreningen

Brf Stämjärnet 1 hittar ni på attraktiva Heleneborgsgatan i ett underbart läge i vackra och genuina kvarter, gränsande till Pålsundsparken och Riddarfjärden. Några minuters promenad ner till Hornstull finner du all tänkbar service samt stort utbud av butiker och restauranger. Härliga parker och grönområden som Högalidsparken och Pålsundsparken, samt bad på Långholmen. Utmärkta kommunikationer med t-bana Hornstull (röd linje), samt ett flertal innerstadsbussar.

Det sex våningar höga bostadskomplexet kv. Stämjärnet 1, som uppfördes 1923-24 efter ritningar av arkitekt C.R. Lindström, är en god representant för sin tids gedigna och påkostade bostadsbyggande med avsevärda yttre och inre arkitektoniska och konstnärliga kvaliteter.

Bostadsrättsföreningen Stämjärnet 1 bildades 1981 och består av 50 medlemslägenheter.